Jak donosi Time wytwórnia filmowa Miramax pozwała Quentina Tarantino o naruszenie praw autorskich i praw do filmu „Pulp Fiction”.
Pod koniec zeszłego roku na konferencji NFT.NYC, Tarantino ogłosił, że zamierza sprzedać na aukcji fragmenty swojego oryginalnego scenariusza „Pulp Fiction”, które zawierają „sekrety” dotyczące filmu i jego procesu twórczego. Chodzi dokładnie o skany rękopisów siedmiu fragmentów skryptu, które zawierają usunięte sceny z komentarzem muzycznym. Wątpliwym jest czy oryginalny scenariusz napisany przez Quentina Tarantino jeszcze przed zawarciem umowy z Miramax, wchodzi w zakres posiadania firmy, ale data aukcji nie została jeszcze ogłoszona. Prawnik Tarantino twierdzi, że sprzedaż NFT podlega klauzuli „publikacji scenariusza”, którą zawiera umowa z 1993 roku. Miramax za to uważa, że sprzedaż jest „jednorazową transakcją, która nie stanowi publikacji”, ale zdaniem strony przeciwnej autor ma prawo sprzedawać NFT swojego odręcznie napisanego scenariusza.
Niezależnie od tego jaką decyzję podejmie Sąd, warto zwrócić uwagę, że jednym z punktów pozwu było stwierdzenie, że wytwórnia filmowa sama zamierzała sprzedawać NFT dotyczące filmu. Być może to tylko stwierdzenie na potrzeby sporu, ale już sam fakt wytoczenia powództwa świadczy o tym, że wytwórnia chce zaznaczyć swoje zainteresowanie rynkiem NFT, i że go uważnie obserwuje.
W tym samym artykule Time przytacza opinię jednego z adwokatów zajmujących się IP, że zdecydowana większość sporów dotyczących NFT jest rozwiązywana poza salą sądową. Dzieje się tak gdyż, strony sporu doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że młody rynek jest bardzo niestabilny, a wszelkie pozwy mogłyby spowodować podburzenie zaufania do oferenta na aukcji czy przy sprzedaży niwecząc potencjalne zyski z transakcji. Podobnie jak na innych rynkach, kluczową kwestią jest zaufanie do kontrahenta i instytucji dostarczającej tokeny.
Zastanawiającym w obliczu tej konkretnej sprawy jest cel, który chcą osiągnąć obie strony. Wiele osób, kupujących dziś NFT wierzy, że nabiorą one z czasem dużej wartości, ale czy na Pulp Fiction da się zarobić jeszcze więcej? Czy Tarantino planuje kontynuacje swojego działa? A może wytwórnia planuje podbój wirtualnej przestrzeni?
Więcej na temat NFT i praw autorskich przeczytasz na naszym blogu w artykule Piotra Mierzwińskiego „NFT okiem rzecznika patentowego”. Czytaj! >>
[1] Andrew R. Chow, “The Quentin Tarantino-Miramax Dispute Isn’t the First Lawsuit Over NFTs—And it Won’t Be the Last”, November 17, 2021 4:14 PM EST, https://time.com/6120878/tarantino-nft-lawsuit/ dostęp 26.01.2022 r.