Blog

Przyszłość jest teraz. O naruszeniach znaków towarowych w metaverse

maj 17, 2022

Na początku tego roku doczekaliśmy się pierwszego głośnego pozwu o naruszenie znaków towarowych w metaverse – to reakcja luksusowego domu mody Hermès na stworzone przez Masona Rothschilda MetaBirkins, będących autorską wersją słynnych torebek Birkin w formie NFT. Czy wirtualna torebka jest podobna do torebki rzeczywistej? To i wiele innych pytań zadają sobie teraz prawnicy i przedsiębiorcy na całym świecie.

Jak wskazują najnowsze doniesienia, popyt na cyfrowe gadżety jest spory, a wartość wielu NFT osiąga zawrotne kwoty. Łączna cena stu MetaBirkins wyniosła prawie 450 tysięcy dolarów. Nic dziwnego, że Hermès – właściciel praw do oryginalnej torebki Birkin – zdecydował się podjąć kroki prawne.

Choć dziś najbliższe idei metaversum są światy internetowych gier komputerowych, takich jak Minecraft, Roblox czy Fortnite, upowszechnienie korzystania z równoległej rzeczywistości nie wydaje się bardzo odległe. W zglobalizowanej gospodarce na co dzień pracujemy z osobami z różnych stron świata, a w związku z pandemią COVID-19 aktywność przeniosła się w dużej mierze do naszych domów. Nie trudno wyobrazić sobie, że wkrótce międzynarodowe firmy założą biura w metaversum, w których spotykać będziemy współpracowników mieszkających na drugim końcu świata. Po pracy będziemy mogli wybrać się w naszym międzynarodowym towarzystwie na drinka, koncert lub wystawę dzieł sztuki NFT.

Tu jednak pojawiają się pierwsze przeszkody. NFT to dobro cyfrowe, zaliczane najczęściej do 9 lub 41 klasy klasyfikacji nicejskiej. Znaki towarowe domu mody Hermès do wyglądu i nazwy torebki Birkin chronione są zaś dla torebek i dóbr skórzanych, należących do klasy 18. W przypadku tak rozpoznawalnej marki prawdopodobnie nie będzie problemem wykazanie renomy znaków, która pozwala zakazać używania podobnych oznaczeń także dla innych towarów i usług. W innych sprawach brak odpowiedniej rejestracji znaku może jednak nastręczyć problemów.

Dobór odpowiedniej strategii ochrony marki to w dzisiejszym świecie konieczność. W związku z szybkim rozwojem technologii, jej opracowanie musi uwzględniać nie tylko aktualne, ale też przyszłe obszary działalności. Konkurencyjność podmiotów na globalnym rynku w coraz większej mierze opierać się będzie na ich innowacyjności. Już dziś warto brać te kwestie pod uwagę i zadbać o optymalną ochronę swoich praw.

Więcej na temat NFT i możliwości egzekucji praw w przestrzeni wirtualnej, przeczytasz na naszym blogu w artykule Karoliny Brzezińskiej >>